In 2020 moeten we in Nederland 14% van de energie uit duurzame bronnen opwekken. De zonnewal langs de snelweg kan bijdragen aan het behalen van deze doelstelling. Dit is een geluidsscherm met zonnepanelen. Goed idee. Er zijn meerdere initiatieven omtrent de ontwikkeling van deze zonneschermen. Wanneer zullen we deze langs de weg zien?

Eérste zonnewal in Nederland

De eerste grote zonnewal in Nederland is een feit. Langs de A20 bij Rotterdam begint eind deze maand de aanleg van het scherm. Het is een initiatief van Solar Green Point, in samenwerking met energieleverancier Eneco. Jaren van onderzoek gingen er aan de wal vooraf. Een woordvoerder van Eneco zegt tegen de Telegraaf: “Jaren geleden wilden enkele omwonenden al een dergelijk initiatief, alleen heb je te maken met vergunningen omdat het een grondgebonden park is en natuurlijk het kostenplaatje.” De zonnewal wordt een kilometer lang, 11 meter hoog en bevat 2000 zonnepanelen. Met de stroom die hiermee wordt opgewekt, kunnen 150 huishoudens in omliggende wijken van stroom worden voorzien. Spannend, eind van het jaar moet de zonnewal klaar zijn.

 

A1 Vathorst: goed zonnetje

Ook de gemeente Amersfoort laat onderzoek doen naar de mogelijkheden van een stroomopwekkend geluidsscherm. Mooie plek daarvoor is de A1 bij Vathorst, daar staat de zon heel de dag op. De zonnewal die de gemeente voor ogen heeft, is enkele kilometers lang en zal bedrijven langs de A1 moeten voorzien van energie. Hans Buijtelaar, verkeerswethouder (VVD Amersfoort), meldt aan het AD dat hij hoopt Amersfoort hiermee als duurzame gemeente op de kaart te zetten, maar dat het zonne-energieproject wel complex is door de betrokkenheid van meerdere partijen: “We kunnen er niet zelfstandig over beslissen. Als het zover komt, dan zullen we samen op moeten trekken met wegbeheerder Rijkswaterstaat en met het Ontwikkel Bedrijf Vathorst.”

Solar Highways-project

Dan hebben we nog Rijkswaterstaat, die al sinds 2014 bezig is met de voorbereidingen voor een zonnewal, in samenwerking met partners ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland ) en SEAC (Solar Energy Application Centre). Hun project, genaamd Solar Highways, heeft van de Europese Commissie een subsidie van €1,4 miljoen ontvangen. Dit zonne-geluidsscherm zal van twee kanten zonlicht kunnen opvangen, zodat de ochtend- en middagzon optimaal benut worden. Om diefstal te voorkomen worden de zonnepanelen geïntegreerd in de geluidswal. Dit is bij de zonnewal langs de A20 niet het geval. Naar verwachting zal de zonnewal begin 2018 klaar zijn voor gebruik. De A16 bij Dordrecht wordt waarschijnlijk de eerste locatie voor dit scherm. Het wordt 450 meter lang en 6 meter hoog en zal ongeveer 70 huishoudens kunnen voorzien van stroom.

 

Handig, die dubbele functie

Met zonnewallen slaan we twee vliegen in een klap: het geluid van het verkeer wordt tegengehouden én er wordt groene energie opgewekt. Met deze energie kunnen huishoudens worden voorzien van stroom. De hoeveelheid duurzame energie die we in Nederland opwekken zal hierdoor toenemen. Zeker als het Solar Highways-project succesvol blijkt en die kilometers aan ‘normale’ geluidswallen vervangen kunnen worden door zonnewallen. Halen we die 14% duurzaam in 2020 ook wat makkelijker. Goed bezig, zon!

Share this Tweet this Share this Share this Pin this

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.